Nieuwsbrief | Het Spoorbeeld beschrijft het ontwerp- en vormgevingsbeleid van de spoorsector.
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Je ontvangt deze email omdat je bekend bent met Bureau Spoorbouwmeester of één van onze
medewerkers. Schrijf je uit mocht je deze email niet meer willen ontvangen.
Spoorbeeld
aanmelden  |  afmelden
afbeeld  

Elke dag duurzaamheid
10 oktober 2019

Reizen met de trein is een zeer duurzame, zo niet de duurzaamste, vorm van collectief openbaar vervoer. Desalniettemin is het stroomverbruik enorm en kan het spoor alleen goed functioneren dankzij de verwerking en bewerking van grote hoeveelheden grondstoffen tot materieel en materiaal. De ambitie van ProRail, NS en de andere vervoerders om flinke slagen te maken die leiden tot efficiënter gebruik van energie en grondstoffen is dus zeer op zijn plaats. Juist dat imago van een modaliteit die de toekomst van de mensheid recht in de ogen wil kijken vergt een voortdurende inspanning om nog duurzamer te worden.

Bureau Spoorbouwmeester heeft voor de periode 2018-2020 het Speerpunt Duurzaamheid op zijn agenda gezet omdat wij als adviseurs van NS en ProRail voorbereid willen zijn op de vraag hoe een zuiniger afgesteld en nog milieuvriendelijker spoor ruimtelijk in de stad en in het landschap tot expressie komt. We geven antwoord op de vraag hoe nieuwe installaties voor zonne-energie inpasbaar worden op stations, in het omgevingsdomein en langs het spoor, hoe het terreinbeheer langs het spoor natuur- en landschapsinclusiever kan worden voorbereid en uitgevoerd, en hoe stations en andere gebouwen en kunstwerken circulair, dat wil zeggen op basis van vernieuwbaarheid en herbruikbaarheid, kunnen worden gebouwd, verbouwd en beheerd. Zo ontwikkelen we stap voor stap de visie op de wijze waarop duurzaam handelen deel wordt van het spoorbeeld.

Vooral die laatstgenoemde opgave wordt in de voorliggende nieuwsbrief – die we uitbrengen op de Dag van de Duurzaamheid – uitgediept. In het essay Het Circulaire Station schetst Mieke Oostra wat circulair handelen betekent voor het ontwerp, de bouw en het beheer van stations. Het artikel is een samenvatting van een essay dat zij samen met architectenbureau CIVIC voor ons schreef en dat tegelijk met deze nieuwsbrief online gaat. De circulaire opgave zal het beeld van het station ingrijpend doen wijzigen. We nodigen u uit dat met ons mee te gaan maken.

 

Eric Luiten
Spoorbouwmeester

 

Essay - Circulaire stations
Dit essay onderzoekt de kansen en mogelijkheden met betrekking tot circulariteit. De ontwikkelings- en beheersopgaven van de Nederlandse stations staan centraal. Hoe zorgen we binnen de wereld van het spoor voor hergebruik van producten en materialen? Hoe kunnen grondstoffen hun waarde behouden? Wat betekent dit alles voor het ontwerp van stations? Vaststaat dat het ontwerp door de circulaire opgave fundamenteel gaat veranderen. Het essay schetst de opgave en presenteert een aantal inspirerende voorbeelden. Ze worden geïllustreerd met ontwerpstrategieën en reeds gerealiseerde voorbeelden van binnen en buiten de wereld van het spoor.
  
Het essay “Circulaire Stations” kunt u nu downloaden. Mieke Oostra is lector Nieuwe Energie in de Stad aan de Hogeschool Utrecht en gepromoveerd op productinnovatie in de bouw en de rol daarin van architecten. Zij schreef dit op ons verzoek samen met CIVIC Architecten. Lees verder.
 





Hoe ontwerp JIJ het Circulaire Station van de toekomst? 
NS en Prorail als eigenaren en Bureau Spoorbouwmeester als adviseur voor ontwerp en vormgeving, dagen je uit om mee te ontwerpen aan het circulaire station van de toekomst. Onze ambitie is dat alle stations in 2030 circulair zijn. Dit betekent dat de kringlopen op stations dan gesloten zijn en afval tot de verleden tijd behoort.          

In het Spoorbeeld (www.spoorbeeld.nl) staan visies, kaders en vormgevingsprincipes voor het station en het spoor. Samen zorgen we dat circulariteit onderdeel wordt van het ontwerp- en vormgevingsbeleid. We vragen feedback en innovatieve ideeën voor deze circulaire opgave.

Kom op 22 oktober van 9:00 - 13:00 naar de Dutch Design Week en ontwerp mee in een workshop over Circulaire Stations in de inspirerende omgeving van het Innovation Powerhouse van Van Berlo. Meld je aan 
 
Spoorbeeldverhaal
In onze spoorbeeldverhalen worden steeds twee verwante stationsprojecten (groot en klein, bekend en onbekend)
en de ruimtelijke thema’s die rond het spoor spelen besproken. Nu #7!
Station Lansingerland. Fotograaf: Jannes Linders.
Stat 
Spoorbeeldverhaal #7 Zaandam en Lansingerland
Zoals een trein niet zonder spoor kan, zijn ook stations niet los van elkaar te zien. Een reis voert altijd van A naar B, van vertrek naar aankomst. Het zijn de gezamenlijke investeringen in grote en kleine opgaven, bekende en onbekende stations, die leiden tot een verbeterd spoornetwerk. In deze serie, waarin steeds twee verwante projecten besproken worden, onderzoeken we de ruimtelijke thema’s die rond het spoor spelen. Aflevering zeven, over Zaandam en Lansingerland-Zoetermeer: hoe de stedelijke context richting geeft aan stations en vice versa...Lees verder
 
 
Twitter   Linkedin
Ons postadres is:
Bureau Spoorbouwmeester |  Postbus 2038 | 3500 GA Utrecht
  Ons bezoekadres is:
De Inktpot G5 | Moreelsepark 3 | 3511 EP Utrecht | T: 088 231 5 111