Nieuwsbrief | Het Spoorbeeld beschrijft het ontwerp- en vormgevingsbeleid van de spoorsector.
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Je ontvangt deze email omdat je bekend bent met Bureau Spoorbouwmeester of één van onze
medewerkers. Schrijf je uit mocht je deze email niet meer willen ontvangen.
Spoorbeeld
aanmelden  |  afmelden
 
Communicatie en informatie
 
Het spoor is een publieke voorziening. Daarom is het uitnodigend en laagdrempelig van aard en voor iedereen toegankelijk en vertrouwd gemaakt door heldere communicatie en eenduidige informatie. Hierdoor voelen reizigers zich gewaardeerd, thuis en welkom. 

In deze nieuwsbrief besteden we aandacht aan dit essentiële deel van Spoorbeeld. 

Je kunt lezen over de vernieuwde handboeken; het Handboek Bewegwijzering over de visie en de middelen om je weg te vinden in het station en de Toolkit RSB met het beleid dat te maken heeft met alle middelen die nodig zijn om reizigers op een prettige manier te laten reizen met de OV-chipkaart. En heb je al gemerkt dat het bereik met je mobiel op Nederlandse stations stap voor stap aanzienlijk beter wordt? Voor de antennes die daarvoor nodig zijn bedachten de spoorpartijen samen met de providers een nieuw behuizingssteem, Utrecht Centraal had de primeur.

Veel leesplezier!


Bureau Spoorbouwmeester

Vanzelfsprekend vindbaar
Zoals een trein niet zonder spoor kan, zijn ook stations niet los van elkaar te zien. Een reis voert altijd van A naar B, van vertrek naar aankomst. Communicatie en informatie spelen daarbij een hoofdrol. In dit artikel aandacht voor de nieuwe handboeken Bewegwijzering en Routing, Singing & Branding. Lees verder
 
Waar zouden we zijn... zonder mobiel netwerk?
Nederlanders en hun smartphone: ze zijn onafscheidelijk en men verwacht eigenlijk overal goed bereik. Dat geldt zeker ook op stations. Helemaal bij verstoringen vertrouwen reizigers op hun reis-app, maar ook tijdens het reizen. Onlangs werden op Utrecht Centraal nieuwe antennes geplaatst in een daarvoor speciaal ontwikkelde box.
 
Spoorbeeldposter Overzicht Retail en Services
Van het handboek Retail en Services van de Visie op informatie hebben we een overzichtelijke poster gemaakt; een samenvatting van de ontwerprichtlijnen voor het ontwerp en de inrichting van winkelpuien in stations.
Als reiziger kom je op stations veel informatie tegen: van reisinformatie en bewegwijzering tot reclame en retailinformatie. Het doel van de visie op informatie is om het informatie-aanbod in stations te sturen vanuit de betekenis van informatie voor de reiziger. Daarmee wordt de rust, samenhang en hiërarchie van informatie op stations vergroot. Lees verder
 
En verder..
 

...vernieuwden we het Spoorbeeld. In het afgelopen jaar werkten we met ProRail en NS aan nieuwe visies en handboeken. Deze zijn nu in de laatste update van onze site door iedereen te raadplegen.

 
Twitter   Linkedin
Ons postadres is:
Bureau Spoorbouwmeester |  Postbus 2038 | 3500 GA Utrecht
  Ons bezoekadres is:
De Inktpot G5 | Moreelsepark 3 | 3511 EP Utrecht | T: 088 231 5 111